סיום תכנית תמ”א 38 באוקטובר 2022 לאור משבר הקורונה

באוקטובר 2022 פרויקטים במסלול תמ”א 38 מגיעים לקו הסיום. מדוע זה קורה וכיצד החלטה זו מסתדרת עם משבר הקורונה נוכחי? איזו תכנית צפויה להחליף את הפרויקטים של תמ”א? 

אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר בבלגן!

מדוע תכנית התמ”א מסתיימת באוקטובר 2022?

תכנית התמ”א שהחלה בשנת 2005, הוגדרה לתקופה של חמש שנים עם אפשרות להארכתה בחמש שנים נוספות בכל פעם ועד כה, התכנית הוארכה פעמיים.

ההחלטה להפסיק את התכנית נבעה מסיבות שונות ומביקורת ציבורית שהופנתה כלפיה. כמו כן, לעיריות אין אינטרס להמשיך עם פרויקטים של הריסה ובנייה במסלול תמ”א 38, משום שפרויקטים אלו לא מייצרים רווח עבורם.

יש לכך שתי סיבות עיקריות:

  1. בפרויקטים של תמ”א 38 העיריות לא מקבלות שטחים – בפרויקטים של פינוי בינוי הכוללים מתחמים, העיריות מאפשרות בנייה לגובה תמורת קבלת שטח – קרקע לבית ספר/ גן או שטח בנוי כמו למשל קומה במגדל, אך בפרויקטים של תמ”א 38 העיריות אינן מקבלות תמורה.
  2. היטל השבחה – היטל ההשבחה שהעיריות מקבלות בפרויקטים של תמ”א 38 לא מספק. העדר התמריץ מוביל לכך שהיזמים נתקלים בקשיים במהלך התהליך בעקבות חסמים מצד העירייה.

תקופת המעבר עד לסיום התמ”א

תכנית התמ”א הייתה אמורה להסתיים ב- 2020 , המועצה הארצית לתכנון ובניה האריכה את התקופה עד לאוקטובר 2022 כדי לא ליצור כשל שוק עקב חוסר ביחידות דיור ולאפשר מרווח נשימה עם תקופת הכנה לגורמים המעורבים. תקופת המעבר נועדה לספק לממשלה די זמן לגיבוש תכנית חדשה, כולל קבלת החלטות לגבי הפרויקטים אשר יחשבו במסגרת התמ”א עד לאוקטובר 2022.

התכנית נראתה הגיונית והנחנו שהדברים הבאים יקרו:

  • מרגע ההודעה על הפסקת התכנית תשאר תקופה של שלוש שנים להשלים פרויקטים קיימים, להיערך לשינויים ולאפשר לממשלה לגבש תכנית חדשה.
  • נוכל להגיש בקשה להיתר במהלך תקופה זו וגם אם נגישה בספטמבר 2022, תכנית התמ”א תחול על הפרויקט.
  • מאוקטובר 2022 יהיה לנו מרווח של ארבע שנים קדימה: שנתיים עד לקבלת היתר ועוד שנתיים של בנייה.

סה”כ מדובר על שבע שנות היערכות, שלוש שנים עד לסיום התמ”א ועוד ארבע שנים קדימה.

  • בעקבות ההחלטה, לעיריות יהיה תמריץ לשנות את שיטת החישוב של היטל השבחה.

ואז הגיעה הקורונה….

הכול הוקפא – רשויות ומשרדי הממשלה, חלקם אינם פעילים כלל וחלקם פועלים במתכונת מצומצמת. כתוצאה מכך התהליך הבירוקרטי מתארך וזמן ההיערכות שעמד לרשותנו התקצר משמעותית.

מה צפוי לקרות?

מדובר על אירוע מתגלגל והמצב עדיין לא לגמרי ברור. ייתכן שיאריכו את מועד סיום תמ”א 38. כל עירייה יכולה להאריך את התמ”א בשנה או שנתיים על פי החלטתה ולכן סביר שזה יקרה. ואף ייתכן שהעיריות יחויבו לעשות כך. השאלה הגדולה היא איזו תכנית תחליף את תכנית התמ”א, ישנה אפשרות שיוחלט על מעבר לפרויקטים של מתחמים במקום בניינים בודדים, ואז ניתן יהיה להקצות חלק מהשטח לעיריות.

נקווה שהמשבר יחלוף במהרה ושההחלטות הנכונות יתקבלו.

בינתיים תהיו בריאים והישארו בבתים!

תמ"א בפרופסור שור תל אביב
תמ”א בפרופסור שור תל אביב